fredag, augusti 29, 2014

Soppa och Club sandwich

Kvällens middag fick bli 2-rätters. Först en potatis och purjolökssoppa sedan club sandwich.

Soppan gjorde jag såhär:
Fräs purjolök och gul lök i olja, krydda med lite salt och peppar.
Koka potatis med 2 msk kycklingfond alt grönsaksfond.
Ha ner löken i potatiskoket.
Klipp ner lite persilja.
Koka tills potatisen är mjuk och mixa sedan soppan. Jag gillar när den blir tjock, spä ut med vatten om du tycker din soppa blir för tjock.

Club sandwich gjorde jag såhär:
Skär kyckling i strimlor, lägg i en burk och låt stå med sweet chili-sås, pressad citron, svartpeppar och örtsalt. Stek sedan kycklingen.
Stek några skivor bacon.
Rosta vitt formbröd, skär grönsaker.

Sweet chili-majonäs:
Vispa ihop två äggulor med 2 dl sweet chili-sås och persilja. Häll ner olja, ca 2 dl, i en svag stråle, samtidigt som du vispar. Jag använde en stavmixer och det funkade fint.
Bygg sedan ihop din club sandwich och lägg på de tillbehör du gillar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin