tisdag, februari 11, 2014

Hembakat knäcke (Nötknäcke)

Jag är helt såld på Fin Crisp, men har inget hemma så började googla efter hembakat knäcke. Det saknas något hemma för varje recept...

Snickrade ihop ett eget recept som jag provbakade, och det här kommer jag göra många gånger:

Mixa lite olika nötter, jag tog valnötter och hasselnötter samt lite rester av cashewnötter jag hade hemma. Lägg de mixade nötterna i en bunke, rör ihop med två äggvitor. Rosta solroskärnor i en stekpanna och i med dem i nötblandningen. Riv ca 1/2 dl allerums xo-ost och blanda i.
Ha ner ca 1 msk mandelmjöl och 1 msk vatten samt lite flingsalt. Rör ihop till en deg (blir lite kladdig) och lägg sedan ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Fördela smeten jämnt och ta hjälp av en slickepott. För att få det hela tunt lägger du över ett bakplåtspapper över smeten och kavlar ut tunt. Ta sedan försiktigt bort pappret. Strö över krossade linfrön och in i ugnen ca 40 minuter på 140-150 grader.

När de är klara låt svalna och bryt sedan i bitar.
MUMS!


2 kommentarer:

  1. Oh tackar för tipset!
    Fin crisp är sjuk gott och är lite "jobbigt" när det är slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tog slut alldeles för fort hos mig... =)

      Radera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin