måndag, september 10, 2012

Rostad grönsakssoppa

Hur rostar man en soppa…?

Haha, ja det är grönsakerna som du har i soppan som först rostas i ugnen, detta är en supergod och enkel soppa:

  • Tomater
  • Paprika
  • Morot
  • Palsternacka
  • Lök

Skär grönsakerna i bitar, lägg i en ugnssäker form, salta, olja, krydda efter behag. Kör in i ugnen till dess att grönsakerna är mjuka, ta ut dem och lägg i en kastrull och mixa ihop det, alternativt lägg i matberedare och mixa. Det kan vara lättare att mixa ihop om du har i lite vatten.

Häll sedan den mosade röran i en kastrull, i med ca 7-8 dl vatten (beror ju på hur mycket grönsaker du valde jag tog ca 2 av varje), ta i grönsaksfond/buljong och koka upp soppan. Krydda efter smak.

Till soppan gör du en vitlökskräm av 2 dl creme fraiche och en vitlöksklyfta för mycket, toppa soppan med krämen och servera med ett nybakat bröd. Supergott!

grönsakssoppa

2 kommentarer:

  1. Åhh så gott det lät, ska verkligen testa någongång!
    ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin