tisdag, september 04, 2012

Färsbiffar med blomkålsmos

Färsbiffarna gör jag såhär:

1 dl havregryn + 1½ dl mjölk, svartpeppar och salt blandas ihop och får svälla i ca 10 minuter, blanda sedan ner röran med ett ägg i köttfärsen (jag har ca 700 gr). Riv gul lök och vänd ner i färsen och knåda ihop biffar till önskad storlek. Fräs biffarna på medelvärme tills de är klara, om du önskar så efterstek dem i ugnen. Jag brukar dra på rätt hårt på pannan så biffarna får en härlig yta innan jag sänker ner för att steka dem genomklara.

Sås: När du stekt biffarna, häll direkt i en dl mjölk, lite soja, oxfond (skölj alltså inte ur pannan). Rör ihop, koka upp och red med majsstärkelse.

Blomkålsmoset:

Ta isär blomkålshuvudet i buketter och koka i lättsaltat vatten tills blomkålen är mjuk. Lägg i en bunke med 2 dl creme fraiche, krydda med salt och peppar efter smak. Mixa med stavmixer eller i matberedare till en slät mos. Jag tycker moset blir lite löst men då kan man ta lite mer blomkål. Moset är grymt gott och ett nyttigt alternativ!

Servera biffar, mos och sås med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin