måndag, september 17, 2012

Bröd med äpple och kanel

Jag knåpade ihop ett bröd i helgen med äpplen som vi plockat utanför oss. Jag tog lite delar från olika recept och gjorde mitt eget.

  • Ca 4-5 äpplen, beroende på storlek och efter smak
  • 100 gr rumsvarmt smör
  • 1 pkt färsk jäst
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl ljus baksirap
  • kanel
  • salt
  • 11-13 dl mjöl

Värm mjölken till fingervarmt, smula ner jäst och ha i smöret så det löser upp sig av värmen. Rör försiktigt med en gaffel. Ha ner ca 1 msk kanel i jästblandningen och häll sedan över i degbunken. Ha ner sirap och sedan äpplet som du rivit grovt med skal på. Ha i mjöl, lite i taget så det blir ca 12 dl. Jag hade i lite mer kanel i degen när jag blandade, men se till att inte få för mycket. Degen ska inte bli torr men inte heller för kladdig. Rör i bakmaskinen i ca 10 minuter och jäs sedan under bakduk ca 45 minuter.

Ta ut degen på bänken, dela på två delar. Ha ner i två smorda bakformar. Du kan strö lite vallmofrön i botten på formen. Släta ut degen i formarna och låt jäsa i ytterligare 45 minuter. Ställ in i ugnen på ca 170 grader (varmluft) i ca 35-40 minuter. Du kan pensla med vatten innan du ställer in brödet så får de en fin yta.

äpple kanelbröd

1 kommentar:

  1. Låter jätte gott, brukar göra ett liknande men utan kanel... så detta måste testas :)
    Kram

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin