lördag, maj 05, 2012

Tekakor

På morgonen har jag bakat tekakor, receptet kommer från Kalasgott.

Tekakor

8st stora eller 16st små Bröd

3 dl Mjölk + 2 dl Havregryn
100g Smör
2 dl Mjölk
0,5 dl Ljus Sirap
50g Jäst
1 tsk Salt
1 L Vetemjöl Special

Gör så här
Koka upp mjölken med havregrynen och låt småsjuda tills det blivit en krämig gröt. Smält smöret och tillsätt mjölk och sirap, värm under omrörning tills vätskan är fingervarm. Smula jästen i en bunke och slå över degspadet. Rör om så att jästen löser upp sig. Blanda i gröten, saltet och mjölet. Knåda degen för hand eller i maskin tills den blivit slät, fin och smidig. Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Tag upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i antingen 8 eller 16 lika stora bitar. Rulla varje bit rund och kavla ut till större, hyfsat tunna, runda bröd. Låt bröden jäsa övertäckta i ca 40 minuter. Nagga bröden med en gaffel (eller brödnaggare) och grädda tekakorna i mitten av ugnen 220 grader, ca 8-12 minuter beroende på om du har gjort stora eller små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin