måndag, februari 13, 2012

LCHF Kyckling

Idag gjorde jag en riktigt god LCHF-kyckling. Jag hittade receptet HÄR men har gjort om lite, så här kommer mitt recept. (Alla mått är som vanligt ungefärliga och jag höftar en hel del)

  • 3 frysta kycklingfiléer

Lägg kyckling på en smord ugnsform, krydda med grillkrydda och paprikapulver. In i ugnen, 200-225 grader i ca 50 minuter. Kycklingen ska få stekyta men ej bli bränd, pensla mellan varven med smält smör eller lite olja.

  • 2 dl vispgrädde
  • 2 dl mellanmjölk
  • 1 kycklingbuljongtärning
  • en skvätt soja
  • en burk champinjoner
  • pressad vitlök
  • paprikakrydda
  • tärnad röd paprika (½)

Ta en stor klick riktigt smör och smält i en kastrull, pressa ner en vitlöksklyfta, blanda sedan ner champinjoner, tärnad paprika, buljong och soja. Häll i grädde och mjölk. Koka upp och låt sjuda tills kycklingen är klar.

Ta ut kycklingen, skiva upp och ha ner i såsen. Servera med en sallad och ta ett stort glas vatten till. Barnen och Johan åt pasta till. Detta passar till hela familjen då det är så lätt att koka pasta och tillsätta till de som vill ha. Supergod mat och enkelt.

Tips: Byt ut till laktosfritt på mejeriprodukterna om du inte tål vanlig grädde/mjölk.

lchf kyckling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin