tisdag, november 29, 2011

Morotslimpa

Idag slog jag på stort och bakade bröd, och lyckades. Inte alltid jag lyckas med brödbakning…
Jag gjorde såhär:
  • 3 dl vatten + 2 dl mjölk, värm till 37 grader (fingervarmt)
  • smula ner jästen (1 hel “kub”) och rör försiktigt med gaffel
  • Ha ner 1 msk olivolja samt 1 msk salt i jästblandningen
  • Riv 2 morötter och häll ner i din bakbunke
  • Häll i ett par dl mjöl
  • Varva jästblandningen med mjöl tills du har en fast och fin deg som släpper från kanten av bunken utan att bli kladdig.
  • Totalt blir det ca 13 dl mjöl
  • Jäs under fuktig bakduk 45 minuter
  • Dela degen på två delar och gör två limpor på varsin plåt (knåda ej degen, forma bara)
  • Jäs under fuktig bakduk i ca 30 min
  • Skär snitt i degen, pensla med ägg, strö över sesamfrö
  • In i ugnen, 35-40 minuter, 225 grader.
Tips:
  • Ta lite mer salt och lite mer olivolja så får du en härlig smak och ett väldigt saftigt bröd.
  • Pensla med vatten så "torkar ej brödet"
  • Lägg brödet på galler med en fuktig duk över en liten stund när du tagit ut det från ugnen så blir brödet inte torrt.
bröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin