lördag, november 12, 2011

Godaste pannkakan!!!

Tänkte bjuda er på mitt recept på den godaste pannkakan. Förr kunde jag inte göra pannkakor men med tiden har jag lärt mig och nu gör jag nog de godaste pannkakor som finns! Jag har inga direkta mått men det ni får är ungefär:

  • ca 4 ägg
  • ca 4 dl mjöl
  • ca 8 dl mjölk
  • Lite vaniljsocker (kanske ½ matsked…?)
  • en gjutjärnspanna modell liten
  • smör i smeten
  • smör mellan VARJE pannkaka

Rör ihop mjölken med ägg och hälften av mjölet. När du har en slät smet rör i resten av mjölet, tillsätt vaniljsocker (helst äkta!) Rör ihop och ta sedan en fin sil och häll smeten genom silen i en ny bytta. På så sätt försvinner alla mjölklumpar. Stek i gjutjärnspanna med smör i. Har du problem med din panna, olja den innan användning och låt stå en stund. Torka sedan ur överflödig olja med papper.

pannkaka

Dessa pannkakor blir sjukt goda med frasiga kanter!

3 kommentarer:

  1. Jag använder i stort sett samma mått plus ca 1tsk salt!

    Tycker det blir alldeles för sött annars. :o)

    Och inte använder jag gjutjärnspanna heller. ;o) Men gott blir det!!!

    SvaraRadera
  2. jag gör mina ungefär på samma sätt, dock höftar jag alltid =) har även i lite salt.
    För att få ännu frasigare så byter jag ut hälften av mjölken mot vatten, blir mycket godare enligt oss här hemma.
    Använder alltid gjutjärns panna =)

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin