fredag, oktober 28, 2011

Hemgjord hamburgare med tillbehör

Idag blev det hemmagjord hamburgare med klyftpotatis, grönsaker och en kräm av parmesan. SUPERGOTT!

Köttfärsen;

  • ägg
  • grillkrydda
  • svartpeppar
  • lite dijonsenap
  • Mosa ihop allt med köttfärsen och låt stå i kylen et par timmar
  • Forma platta runda biffar, tänk på att de drar ihop sig när du steker
  • stek i lite olja

Klyftpotatis:

  • förkoka klyftorna
  • lägg i en form med olja i botten och grillkrydda och salt över potatisen
  • in i ugnen ca 15-20 min (200 grader)

Parmesankräm:

  • Creme fraiche
  • parmesan
  • svartpeppar
  • rör ihop och låt stå i kylen ett par timmar

Tillbehör

  • hamburgaredressing
  • ost
  • tomat
  • lök
  • sallad
  • senap/ketchup

Tips; Parmesankrämen är jättegod att ha som dipp till potatisen. Vi la allt på ett rostat formbröd istället för traditionellt hamburgarebröd, åt med kniv och gaffel. Supergott! Vill du ha en “lättare” variant av detta kan du skippa brödet och lägga ett stort blad isbergssallad i botten och använda lättcreme fraiche till parmesankrämen.

378163_294852123866424_100000249163059_1158673_1257755742_n[1]

3 kommentarer:

  1. Kanon att du lägger ut mattips! Gjorde carbonara igår för jag blev så sugen efter ditt inlägg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. rligt att du blir inspirerad!

      Radera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin