söndag, februari 06, 2011

Silviakaka

Igår gjorde jag min allra första Silviakaka. Har hört att det ska vara gott så jag slängde ihop en lite snabbt, och jag kan lova er att jag kommer göra180500_192261540792150_100000249163059_651973_5887838_n denna underbara kaka igen!

Silviakaka (recept för en rund springform 24 dm)

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl vatten
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver

Glasyr

  • 100 g margarin
  • 1 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 äggula
  • riven kokos

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt, blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten. Häll i vattnet och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten. Ställ in i ugnen i 175 grader, i 30 minuter.

Gör glasyren:
Smält margarin i en kastrull, häll i socker och vaniljsocker. Vispa ner äggulan försiktigt. Låt glasyren svalna lite och bred den över den avsvalnade kakan. Strö över kokos. Ställ kakan kallt en stund innan den serveras.

TIPS: Dubbla receptet och gör i långpanna. Passar utmärkt att frysa in (har jag hört!)

1 kommentar:

  1. Till långpanna tar man 6 av allt utom vatten som tar 3 av.

    till galsyren: 200 smör, 3 dl socker, 3 ägggulor,3 vaniljsocker

    Super god kaka som är otroligt lätt att göra =)

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin