fredag, januari 07, 2011

Vaniljbulle i långpanna

Detta har jag pysslat med nu på förmiddagen! Doftar ljuvligt av vanilj. Receptet kommer ursprungligen från min vän Linda

Vaniljbulle i långpanna:

  • 5dl mjölk
  • 150g smör
  • 50g jäst
  • 1dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • 11dl mjöl
    Gör som en vanlig deg, jäs i 40 min.Degen blir lösare än en “vanlig” vetebulle-deg”, du har alltså gjort rätt =)

Bred ut i långpanna, gör gropar och fyll med

  • 150g smör
  • 3dl florsocker
  • 2 msk vaniljsocker
  • (ev, 100g philadelphia ost, valfritt)
    jäs i 15 min, pensla med ägg och strö på pärlsocker
    Grädda i 20 min i 200 grader

Superenkelt!

.

4 kommentarer:

  1. Låter tok-gott!!! Undrar hur många Points en sån bit är!? ;-)

    SvaraRadera
  2. Heidi; lovar dig att den va TOK god, va tvungen att provsmaka, och vi komemr göra en plåt till! points.. ehhh... vaaa??+ vaddååå???!! =)

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet! Det ska jag göra antingen ikväll eller imorgon!!

    Super och lycka till i helgen!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den såg god ut - och enkelt - precis i min smak!!

    Kram

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin