torsdag, januari 20, 2011

Fläskfilé på grillspett med couscous och vitlökssås

Gårdagens middag blev en succé här hemma! Inez åt massor av kött, men inte så mycket couscous då hon aldrig varit så förtjust i det. Vi rensade faten och allt var slut när vi var klara! Jag gjorde först en egen marinad som jag la det uppskurna köttet i:

  • Balsamico
  • Olja
  • Ox fond (ca 2 msk)
  • örtkrydda
  • 1 st pressad vitlök
  • kebabkrydda
  • paprikapulver (stark)
  • vatten (½ dl)

Alla mått är ungefärliga, jag häller bara i och smakar av. Köttet har du sedan ner i marinaden och låter vila där ett par timmar. En fördel är om du skär upp köttet i små bitar innan du lägger ner i marinaden. När köttet legat lagom länge steker du i hög värme så det får en fin yta, trä sedan upp köttet på grillspett och lägg på en ugnssäker form. Häll över den marinad som blev över samt som finns kvar i stekpappan. In i ugnen (150-200 gr) i ca 15 minuter. olla köttet så det inte bränns.

I couscousen blandade jag i gurka och tomat som jag tärnat smått, krydda lite med örtsalt. Vitlökssåsen gör du på turkisk yoghurt och lite majonäs, 1-2 vitlöksklyftor och lite svartpeppar. En fördel är om såsen får stå och dra en stund.

1 kommentar:

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin