tisdag, januari 04, 2011

Brytbröd

168223_183509958333975_100000249163059_597601_6061898_n

Inför lördagen bakar jag eget brytbröd, tanken var först att beställa. Nu har jag bakat klart två bröd, ska göra en till så det verkligen räcker till alla. Ett helt okej matbröd om man inte är ute efter spännande smaker, lättbakat var det verkligen och jag kan varmt rekommendera detta!

(receptkälla)

Ingredienser & Gör så här

Ingrediens
  • 50 g jäst
  • 25 g margarin
  • 5 dl vatten
  • 1 äggula
  • 2 tsk salt
  • 1,4 liter mjöl
Gör så här
  1. Blanda jäst, smör, äggula, vatten och nästan allt mjöl.

  2. Arbeta ihop en deg med bakmaskin eller elvisp och låt den därefter jäsa i 30 minuter eller mer.

  3. Lägg degen på mjölat bakbord och dela i det antal bullar du önskar, det blir ca 24 stycken. Lägg dem tätt ihop på en plåt, strö lite mjöl över dem och låt dem jäsa ytterligare minst 30 minuter.

  4. Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter på 250 grader.

Jag gräddade mina i ugnen ca 13 minuter på ca 240 grader. Våran ugn är ny och blir varmare än en “vanlig” ugn av äldre modell.

6 kommentarer:

  1. Tack för receptet =) ser jättegott ut!

    Kram (jiii vad jag gillar din nya blogg)

    SvaraRadera
  2. vassego!!

    jiii tack!! jag är nöjd =)

    kram

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra recept, det ska jag verkligen pröva. Gillar inte bröd så mycket men konstigt nog gillar jag verkligen brytbröd =)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hanna; ja detta måste du testa, och det som är roligt är ju att det går att variera så med fröer, morot osv =)

    SvaraRadera
  5. Ska verkligen testas, är ju så gott med hembakt också!

    Kram

    SvaraRadera
  6. ängels resa; ja visst är det! man göör det på tok för sällan bara....

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin