söndag, december 05, 2010

Lussebullar med mandelmassa

Världens godaste lussebullar om jag själv får säga så =) Jag gillar inte traditionella lussekatter, utan föredrar bullar med mandelmassa och sDSC_0003mör, utan russin. Här kommer ett superbra recept på dessa, som jag hittade ----HÄR för ett par år sedan.
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g lätt Kesella
2 påsar (1 g) saffran , fast jag gillar den flytande bättre, men även då två påsar
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
Fyllning:ca 150 g smör
500 g mandelmassa
Pensling:2 ägg
hackad mandel
pärlsocker
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Strö på mandel och pärlsocker Grädda mitt i ugnen 5-8 min.
Jag har min ugn på 220 grader och bullarna inne i ca 10-12 minuter.
DSC_0001 DSC_0002 
Follow Lindisen

4 kommentarer:

  1. Mums. Jag använder samma deg till mina lussekatter. Jättegod!

    SvaraRadera
  2. JA det är himla tråkigt när dom ska hålla på..

    SvaraRadera
  3. Och nu blev jag sugen på vanliga kanelbullar med mandelmassa i...saffransbullar är jag inte så förtjust i...

    (Har en tävling som börjar om några timmar...)

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin