fredag, mars 19, 2010

Surdegen

På söndag är det dags att baka ut brödet =) Spännande! Detta recept ska jagfölja:

25g Jäst
3 dl Vetesurdeg
4 dl varmt Vatten
0,5 dl Ljus Sirap
2 msk Olivolja
1 msk Salt
8-10 dl Manitoba Cream eller Vetemjöl Special
Gör så här
Rör ut jästen i surdegen och vattnet. Blanda ned sirapen, saltet och mjölet. Knåda degen så länge du orkar eller arbeta den i en köksassistent. Degen skall vara smidig, lätt och lite klibbig. Låt den jäsa övertäckt i ca 1,5 timme. Vik ihop degen lite lätt och forma den försiktig, utan att trycka ut luften, till ett stort bröd. Låt brödet jäsa övertäckt ca 1 timma. Grädda det på näst nedersta falsen av ugnen på klädd plåt i 190 grader, ca 30-40 minuter. Låt brödet vila i bakduken tills det har svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin