fredag, januari 15, 2010

Tomatsoppa 4 personer

½-1 gul lök, finhackad
2 msk olivolja
4 st stora tomater
1 paket krossade tomater med basilikasmak, (500 g)
1 basilikablad från kruka
5 dl vatten
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 tsk salt
2 tsk råsocker
1 krm svartpeppar

1. Fräs lök i olivolja i en gryta. Doppa tomaterna i kokande vatten ca 1 minut. Dra av skalet, dela dem mitt itu.
2. Mixa tomater, lök och basilika i en mixer till slät puré. Koka upp mixen tillsammans med krossade tomater. Tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Smaka av med salt, råsocker och peppar. Låt koka ca 5 min.

Servera med bröd elelr grissinipinnar

Jag tänkte servera med tunnbröd som jag brer lite dijonsenap på och fyller med champinjoner, ruccolasallad och riven ost. Jag viker ihop tunnbrödet till en trekant och steker ca 2 minuter på varje sida. Klart =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin